WELCOMING


counter

Tone Excel the best

Passive Income from My handfone

Saturday, December 10, 2011

PanCake RiCe-CooKer

stdy mlm2 cam nie..memng buat perot kite rase lapa tahap gabann...dah mcm2 lgu perot nie create kan soh mintak di isi...ish2,,, alng2 ngh rajin..tibe2 tepikir 1 bnde nie..pe lagi kalu bukn Pancake..simple but sodap..memng gile kalu org kate masak ngh mlm cm nie..

bahan-bahan dyer :
200 gm tepong gndum
1 sudu kecik baking powder
2 biji telor
1 senduk majerin/planta
1/2 cawan susu cair
gula secukup rasa

1) pukul majerin + gula dulu bagi sebati..
2) cam dah hncur sikit gula tu..masok kn telor td...pukul kan sampai dyer sebati ky..
3) then,masok kan tepong + baking powder + susu cair secara berselang2..sb kalu cmpur terus nati dyer beteraborr..
4) adun kan adunan sampai jadi likat mcm nie
5) pastu..time to cook pulak lahh..cam ak, masak dlm rice-coker jekk...mklum le..student agyy.. :-)
 6) trbalik kan pancake anda lepas bahagian pemukaan ats dyer keluar2 cam bubble...biler tebalik..jd la cam nie..
kalu masak ats kuali Pan...lagi cantik rupe dyer..name pon pancake kan..

cam tu la cara dyer..then, nak sodap agy..mkn ngn madu@jem or aper2 jek feveret korang...sedapp.. cam ak dah tngah mlm..mane nk cri bnde tu semua..ish2,,kesian..so hidangan ak mlm2 buta nie cam nie laa...
 Pancake + Milo panas buatan kwn ak..amacam?? mau try ka...pasti tersenyum time makan...

SeLaMaT MenCuBO yOO...





Friday, November 25, 2011

InTernShip TrAiNinG aT LaMBir HiLLs NatiOnaL PaRk

thun nie mrupakn thun last ak kat UPMKB nie..rasa sedeh pulakk nk tinggl kann kampus nie..betol laa kate senior2 ak dulu....kinie ak mula merasai ape yg mereka rasai dalm thun akhir...mcm2 kene pikirr...yea laa..pas graduate ty nk buatt ape??...sambung stdy @ terus kejerr....x kn nk jdi babysiter jekk kott...haahhah..telalu bnyak pengalaman ak spnjng ak kat cinie....nak2 time ak internship kat srwak nie...time sem 3 ak prctikal kat SARAWAK PLANTED FOREST...n yg terbaru sem 5 kat TAMAN NEGARA BUKIT LAMBIR kat Miri...bagi ak prctikal yg best sekali kat Tmn ngara Lambir nie...memg sedeh giler time dah nk balikk...gase cam x nk balikkk...tp stdy kene teruskan...ermm..ky2..ak sayng sangat tmpat nie...so x heran la kalu ak nk cerita pasal taman negara bukit lambir nie kan..

TAMAN NEGARA BUKIT LAMBIR

tmn negara lambir nie letknye kat Miri, Sarawak..nek bas pon x lme sngt la...dlm 2 jam lobihh yoo law dr Bintulu...hehee..stiap tmn ngra kat srawak nie ada kelebihan nye yg tersendiri...mcm tmn ngra lmbir nie keistimewaannye bnyak tp yg utamanye :



1. BUKIT LAMBIR
  • puncak bukit lambir berketinggian 465m..
  • masa yg di prlukan utk sampai lebih kurang 4 jam dgn jarak dr Park HQ sejauh 7,055 km..ermm..lame tuu..
  • pejlnan boleh dikatakan sangat mencabar.. & t'dpt abselling ke atas.. jgn x caye..huhu..sememgnye sangat mencabar bagi mereka yg suka kan cabaran...


2. BUKIT PANTU
  • masa yg diambil lebih kurang 2 jam & jark 3,625 km dr Park HQ...
  • pejalanan tidak la sesukar mana, tp turun naik bukit tu memng x tinggal lahh...hehheeh..terdpt b'brapa kmudahn yg ada disediakan spt tngga kayu yg dibuat utk memudahkan pengunjung utk menaiki tebing dan juga di puncak Bukit Pantu t'dpt pondok utk berehat..



kalu korang nk tau, kt tmn ngara nie ada 7 biji dragon ball kesemuanya...hahah...xder lahh... sbnrnye ada 7 buah Air Terjun...hehehe..semua Waterfall kat tmn ngr nie ada name dye yg trsndiri:

nie gmbr2 WF dye...

  1. Latak WF
  1. Pantu WF,
  1. PancurWF,





  1. Dinding WF,
  1. Tengkorong WF,
  1. Nibong WF,
Face WF







dan yg paling bestt tu ada OIL WELL tuu...cayer x?? tp itu lah uniknye kt cinie..
dan tok pngetahuan korng semua..tamn negara nie merupakan taman negara yg mne mempunyai tanah yg bercarbon tertinggi ke-2 di dunia...& merupakan salah satu tmn ngara yg digazette kan untuk research..



memg unik taman ngra nie..mcm2 ada..tu belom lgi ak ckp pasl Flora & Fauna yg ad gy.. TP tu semua ciptaan ALLAH S.W.T ..cntik sangat kan..then, klu korng nk tau lebih lg, jom pakat rmai2 buat rombongan Cik Kiyah py Tmn ngra Lambir nie... confirm x menyesal lahhh...

..sElaMat MembAcA..









Thursday, November 24, 2011

Mari belajar doa Istikharah.

Doa Istikharah bererti:
Memohon semoga Allah menunjukkan keputusan yang terbaik untuk dilaksanakan.


Kata Jabir bin Abdullah: Rasulullah s.a.w. mengajar kami beristikharah dalam semua pekerjaan seperti baginda mengajar kami satu surah dari Al-Quran, sabdanya: "Apabila seseorang kamu mempunyai rancangan untuk melakukan sesuatu hendaklah dia melakukan solat sunat dua rakaat, kemudian bacalah doa ini:



"Ya Allah, aku memohon petunjuk daripadaMu dengan ilmuMu dan aku memohon ketentuan daripadaMu dengan kekuasaanMu dan aku memohon daripadaMu akan limpah kurniaanMu yang besar. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa dan Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan Engkaulah Yang Maha Mengetahu segala perkara yang ghaib. Ya Allah, seandainya Engkau mengetahui bahawasanya urusan ini (sebutkan..) adalah baik bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, takdirkanlah ia bagiku dan permudahkanlah serta berkatlah bagiku padanya da seandainya Engkau mengetahui bahawa urusan ini (sebutkan..) mendatangkan keburukan bagiku pada agamaku, kehidupanku dan kesudahan urusanku sama ada cepat atau lambat, maka jauhkanlah aku daripadanya dan takdirkanlah kebaikan untukku dalam sebarang keadaan sekalipun kemudian redhailah aku dengannya".

(sebutkan urusan yang dimaksudkan di tempat yang bertitik).


Tidak akan menyesal sesiapa yang bertanyakan penciptanya dan berbincang dengan orang-orang mukmin kemudian berhati-hati dalam menangani persoalannya.
Allah telah berfirman:

"Dan berbincanglah dengan mereka (para sahabat) dalam urusan itu (peperangan, ekonomi, politik dll). Apabila kamu telah membulatkan tekad, bertawakallah kepada Allah".


10 Petanda Dia Jodoh Kita

Firman Allah SWT, bermaksudJika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu” (Surah Muhammad, ayat 7)
Gunakan seluruh pancaindera
Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita.

1.Bersahaja
Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2.Senang bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3.Terima kita seadanya
Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4.Sentiasa jujur
Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5.Percaya Mempercayai
Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6.Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7.Memahami diri kita
Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, “lidah sendiri lagikan tergigit”, inikan pula suami isteri’. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8.Tampilkan kelemahan
Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.
9.Kata hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10.Solat Istikharah dan Tawakkal
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

Tentang Hati dot com: tanda-tanda lelaki jatuh cinta dengan jujur dan ik...

Tentang Hati dot com: tanda-tanda lelaki jatuh cinta dengan jujur dan ik...: Apabila seorang lelaki benar2 jatuh cinta dan setia akan pada kekasihnya dgn ikhlas, perubahan sikapnya dapat dilihat dgn jelas. Hati lelaki...

Sunday, July 10, 2011

Kisah Hidup Aku Time Nak Dtg UPM Kampus Bintulu Sarawak


kisah hidup aku di bumi sarawak.....ermmm..tajuk mcm bestt jerkk..hahha..
aku nie seorg student yg berjauhan dr fmily kat melaka..merantau ke negeri org semata-mta nk menimba ilmu pengetahuan...
mula2 dulu biler dapat tau kener pgi srwk nie...macm2 pikir yg x best2..x dapat cevise kan diri kat cinie la..jauh ngn family laa..duit bnyak kuar laa...macm2 laaa lagi...pikir nyer pikir...pegi jerkk laa...pesh time naikk belonnn!!!! tuuu yang besttt tuuu....hahahhhaah..
pejlnan x lame sangat ponn..2 jam 15 minit jerkk...macm dr melaka nak gy nilai...alahaiii...masa dlm belon...
mule2 nampak lagi tanahh..pastu belon tu naik tinggi lagii...lepas awan...
perrgghhh!!! putih sangt2 awan2 nie...biler belon nie nk masok dalm awn tu...conpemmm begegauuu gilerrrr..hahahah..xper2..seat belt adaa...tu pon kat pinggang jerkk..
makin lame makin tinggi kedudukan belon..patu pilot pon bg tau.."skang kite berada pd ketinggian 57000 kaki dari atas lautttt............." AAApppppuuuuuuuu!!!!!!!!!!!!!....tinggi baiii...macm x caye jerkkk..tp dengn semngt yang kobar2 niee...x gase gayat ponn..hhihi...dari seat aku..aku pandang luar tingkap...just nampak putihhhh jerrkkk..muler2 sakit gakk mata tengokk...mauu x nyerr..putihhhhh jerkkkkk...xder bentok2 awan..laut dan daratan ape kan lagiii...langsongg x nmpakk dahhh...huuu...
lmer2 tu gase ngntokk yg teramatt sangttt...dgn sejukk nyerrr...lengohh pinggang nyerr..tido jugakk laaa..sedo2 jerkk lagi setengah jam nk sampai...
time nie...belon aku naik tu betol2 atas Laut China Selatan...nmpak biruuu lauttt jerkkk sbb belon nie dyer dahh turun kan ketinggian...soo..dpt la kiter org tengokk pemandangann...besttt sangt2 bestt...
pastu pilot pon bunyikk lagi sekali.."kiter akan mendarat 15 minit dari sekarang..."waaaa..dah nakk sampaii dahhh...
pastu pramugari pulak ckp.."kpd para penumpang sila kembali ke tempat duduk anda dan pasangkan tali keledar anda kerna kita akan mendarat tidak lama lagi..."tibe2 terasa belon nie menyegek 45 darjah...aku tengok kat tingkapp..lauttt jerkk depan mataaa..upenyer belon nie nak membelokk..hahhahaha...xlama pas tuuu...belon nie semakin rendahh...rendah..rendahh..dan rendah...dah nk mendarat la tuuu...hehhehe..
wktu nk mendarat tuu...jejak jerrk tayar ngn landasan...hentakan kuattt dari bawwakk belon...so tu tnda nyerr...aku dah jejakk Bintuluu Sarawak laaaa....hip..hip..hurayyy...hip..hip..hurayy..akhirnyaa...selamat sampaii..Alhamdulilah...
pas belon dah parking...semua pnumpang bngun amik beg masing2 n sedia nk kuarr..biler sampai kat pintu kner turun tangga duluu...tinggi kottt...kalu terjun konpemm komaaaa nyerrr..hhhahahaha..
dah turun tngga kener gerak gy terminal...tok pemereksaan imegresenn..baru aku tauu...kalu masok serawakk kener ada pasport biru...bukan pastport merahh yeaaa kawan2...pasport biru nir nama dyer Dokumen Perjalanan Terhad yea kawan2..
pas dah chek DPT tu..kner turun bawahh lakk amik bagasi masing2...kner la amik troly dulu knn baru gi amik beg...hehehh..
sorong la troly tu ngn beg gy pintu masok...kat ci tu ramai org yang tunggu ketibaan kiter org nie..ada tu dari pihak UPM...siap ada signbord lgi...pelajar baru UPM sila ikot...ada pembantu2 semua..
upsss!!!luper laaaa nk bg tauu..aku dtg ngn my mom n my cousin sister..hahah..akak nie dulu penah blja UPM nie..so dyer ada family angkat dyerr..fmily angkat dyer nie la yang amik kiter org...so dah naikkk tuu..begerak la aku gy UPm..
sepanjang jalan tuu..hutannn sajaaaaa...alahaiiii...dok dalm hutn upenyer aku niee...sabooo jerkkk laaa...
sampai jerkk UPM..aku mendaftarkan diri..
so termeterailah aku sebagai pelajar Universiti Putra Malaysia Kampus Bintulu Sarawak...waah4...like2...

bersambungannn....
There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...