WELCOMING


counter

Tone Excel the best

Passive Income from My handfone


Sunday, March 18, 2012

PETUA UNTUK MUDAH BANGUN SOLAT TENGAH MALAM

Petua dari Imam Al-Ghazali:

1.        Makan malam yang sedikit sekadar alas perut supaya tidak lapar. Jika kita makan malam yang banyak ianya akan menyebabkan kita cepat mengantuk dan susah bangun dari tidur, sudah tentu kita akan terlebih tidur pula.

2.      Jangan tinggalkan tidur qailulah di siang hari.

3.      Mengetahui dan menginsafi benar-benar keutamaan solat malam dengan mentadabburi selalu ayat-ayat Qur’an dan hadis-hadis serta kisah-kisah salafussoleh berkenaan dengan bangun malam.

4.     Meningkatkan rasa cinta kepada Allah, rasa cinta yang sebenar-benarnya. Istiqamah dalam beribadah di waktu malam itu merupakan anugerah yang Allah berikan kepada kekasih-kekasih-Nya. Bersihkanlah diri dan hati daripada unsur-unsur syirik baik yang nyata atau yang tersembunyi, dan peliharalah ibadah sebelumnya, sesungguhnya seseorang yang berat beban dosanya dari amalan yang dilakukan sebelum tidurnya itu pasti memberatkannya untuk bangkit berkhalwah dengan Allah yang Maha Suci di malam hari.

Wallahu’alam

Dari Ibnu Abbas ra. bahawa Nabi Muhammad S.A.W berkata:

"Barangsiapa yang berpegang dengan sunnahku, ketika merata kerosakan pada ummatku, maka baginya pahala seratus orang yang mati syahid".

(Riwayat Baihaqi)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...