WELCOMING


counter

Tone Excel the best

Passive Income from My handfone


Monday, January 23, 2012

Akibat Salah Pilih Bra, Wanita Menggalami Sakit Punggung


Tak ramai wanita mengetahui fakta ini, lebih 80% drpd kalangan wanita di seluruh dunia tersilap saiz pakaian dlm khususnya bra atau coli mereka.

Akibatnya, wanita terbabit menghadapi masalah sakit punggung atau tulang belakang dlm jangka pnjng dan apabila dibiarkan berlarutan padahnya mungkin bertambah kronik.

Dr Magiliene Rosalina berkata, seorang chiropraksi (ahli terapi penyakit tulang belakang), menggunakan bra yang kurang tepat atau tidak sesuai menyebabkan kerosakan kekal terhadap payudara.

..Bila bra terlalu ketat, payudara anda akan tertekan sehingga menghalang peredaran darah dan itu boleh menyebabkan kegatalan kpd penggunanya.. Namun, apabila terlalu longgar pula, payudara anda akan kendur kerana tiada sokongan secukupnya, justeru penting untuk menggunakan bra yang tepat setiap hari..

Rosalina mendedahkan, antara 70% - 80% wanita di dunia menggunakan ukuran bra yang salah.
Malah, 7 drpd 10 wanita di Indonesia tidak sedar pentingnya kesihatan dengan menjaga payudara.

Menurut alumni Fakulti Kedoktoran Umum Universiti Trisakti itu, payudara boleh berubah ukuran pada masa tertentu dan bra tidak sesuai dengan bentuk payudara akan membuatkannya tidak selesa dan memberi kesan jangka panjang yang cukop buruk.

Kes penyakit berkaitan bra gagal dikesan secara langsung. Biasanya doktor mengenalpasti ketika pesakit mengadu sakit punggung, dan apabila diperiksa ternyata ia akibat salah ukuran coli.

Kesimpulannya, pastikan korang semua sebagai kaum wanita pandai untuk memilih pakaian peribadi anda yea...kalu x  pandai untuk melihat kesesuaian anda boleh menanya kepada meraka yang lebih mengetahuinya..

Info kesihatan yang menarik kan.. 

Hari yang sihat dimulakan dengan penjagaan diri yang betul..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...